În continuarea postării anterioare şi urmare a dezbaterilor pe tema votului secret din CSM, revin cu opinii despre "responsabilitatea publică" a membrilor CSM.
Citesc şi recitesc cu infinită indignare ultimul text postat de judecătorul Adrian Toni Neacşu pe o reţea de socializare: „Votul (în CSM – n.a.) este secret pentru că aşa scrie în Constituţie, însă în 2011 am intrat în CSM pe o platformă MORALĂ în care am cerut tuturor să renunţe la lipsa de răspundere publică pe care o presupune acesta.”
Aşa este. În conformitate cu art. 133 alin. (5) din
Constituţia României, dispoziţia
constituţională cu caracter procedural este că „Hotărârile Consiliului
Superior al Magistraturii se iau prin vot secret”. ÎNSĂ … la noi ca la nimeni, unde-i lege e şi
tocmeală, iar unii sunt mai egali decît alţii. Astfel, unii, garantînd
independenţa justiţiei, în numele moralei, îşi permit ceea ce ce altora nu le
permit să-şi permită. Ba îi mai şi sancţionează civil sau penal, după caz,
pentru astfel de derapaje. Ei bine, cu naivitatea-mi autodistructivă,
insist a crede că dipoziţiile constituţionale nu pot fi aplicate arbitrar, după
reguli morale ale unuia sau altuia, fie acesta chiar judecător. Pînă la o
eventuală modificare a Constituţiei, aceasta trebuie respectată în litera şi
spiritul său. Prevederile constituţionale referitoare la votul secret au/trebuie să aibă un caracter
imperativ şi trebuie să fie respectate întocmai de către membrii CSM,
astfel încît voinţa lor să nu poată fi cunoscută şi influenţată de nimeni. De
la caracterul imperativ al prevederii nu sunt permise derogări, nici măcar în
numele moralei sau transparenţei sau „răspunderii publice”. Orice „înţelegere
verbală” care are drept efect abaterea de la norma constituţională este
neconstituţională şi sancţionabilă. Dar cine să constate abaterile şi să aplice
sancţiunile, dacă „lupul este paznic la
oi”, dacă judecătorii de la CSM sunt modele noastre de comportament moral,
legal, civic?
Dincolo de textul legal, pe care nu am puterea a-l interpreta,
ci doar curajul de a-l respecta, îmi permit a opina cu privire la votul secret
şi avantajele acestuia. În materie electorală, fie că e vorba de alegeri pentru
reprezentaţii unui neam sau pentru cei ai unei caste, cred că votul secret este
o garanţie a corectitudinii votului, o asigurare că votanţii aleg liber, fără niciun
fel de intimidare sau influenţă. Astfel, electorii
nu pot fi forţaţi/obligaţi să voteze cu teamă faţă de repercusiunile deciziei
lor. Cînd votantul reprezintă un anumit grup, dacă mandatul nu este unul
imperativ, votul său nu trebuie să fie viciat de teama că ar pierde sprijinul
celor care l-au desemnat, iar singura modalitate de evitare a acestei presiuni,
de a vota liber, neinfluenţat de ce zic sau fac alţii este votul secret. Cu
menţiunea că dreptul unei persoane la vot secret este protejat atît timp cît
fiecare votant îşi respectă obligaţia de a vota secret. Iar renunţarea
la drept nu exonerează pe cel care a renunţat de obligaţia de a asigura
secretul votului!
Bineînţeles
că unul dintre dezavantajele majore ale votului secret este acela că sub
protecţia anonimatului este diminuată responsabilitatea celui care votează. Dar
îmi place în continuare să sper că judecătorii sunt dintre cei ce îşi asumă
responsabilităţi chiar şi atunci cînd nu sunt văzuţi. Sau poate greşesc? Să fie
imixtiunea politicului atît de mare?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu