vineri, 4 ianuarie 2013

Moartea unui regizor şi limbajul de lemn


Fără a-i contesta lui Sergiu Nicolaescu prolifica viaţă de regizor (60 de filme) şi senator (5 mandate), mi-ar fi plăcut să nu cresc (numai) cu filmele lui Sergiu Nicolaescu. Cred că pe cele de dinainte le-am văzut aproape pe toate. Dintre cele de după, am văzut doar Orient Express, cu regizorul în rol de prinţ.  

Dincolo de moartea sa, ceea ce mă întristează mai mult este noul limbaj de lemn care ia locul momentelor de pioşenie, de reculegere, de tăcere:
  • principalul creator din cinematografia română” - Ion Iliescu 
  • una dintre cele mai mari valori a României, maestrul Sergiu Nicolaescu … care a însemnat mult mai mult decât un îndelung moment de aur al cinematografiei româneşti … cel cu ale cărui filme eu am crescut şi m-am format ca adolescent. … O stea a României  … lasă în urma sa o adevărată zestre culturală românilor” - Victor Ponta 
  • „un mare regizor, scenarist şi actor … un creator de şcoală pentru ceea ce astăzi numim, cu atât de multă mândrie, cinematografia românească … o personalitate remarcabilă a filmului românesc” - Traian Băsescu 
  • "pe parcursul celor cinci mandate de senator a desfăşurat, cu energie si devotament, o activitate prodigioasă, care a depăşit cu mult profesia de bază care l-a consacrat, aceea de regizor de film, atât în România cât şi dincolo de graniţele ţării … creator de scoală în cinematografia românească, remarcabil regizor, scenarist şi actor" - Crin Antonescu 
  • cel mai sincer şi iubit dintre noi, personalitate marcantă, cu o contribuţie decisivă la Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 care a luptat permanent pentru unitatea mişcării revoluţionare şi pentru înfăptuirea idealurilor din decembrie 1989 - Dorin Lazăr Maior, preşedinte Blocul Naţional al Revoluţionarilor 1989- România 
  • lasă un gol imens în societatea şi cultura naţională şi, din păcate, nu prea vin alţii în loc … a recreat, în 50 de ani de carieră, şcoala românească de cinematografie" - Corneliu Vadim Tudor
  • pentru mine era un monument al cinematografiei, pentru că am crescut cu filmele domniei sale… pot spune că era pentru mine un superstar şi a fost un mare eveniment faptul că am lucrat chiar şi pentru o zi cu Sergiu Nicolaescu … pentru mine şi pentru alte milioane de oameni reprezintă scânteia de care aveam parte foarte rar înainte de 1989″ - Mircea Badea
  • "un model pentru generaţii întregi, iar apropierea sa faţă de oameni a contribuit fără îndoială la unitatea spirituală a românilor" - mesajul de condoleanţe transmis de PSD
  • "luptător pentru destinul culturii naţionale în film” - Geo Saizescu.
     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu